Het project WoordSmid gaat op zoek naar oplossingen voor het dalende leesplezier en tanende leesvaardigheid binnen én buiten het onderwijs. In dit praktijkwetenschappelijk onderzoek bundelen de Mind- and Makerspace (MaM) en onderzoeksgroep School of Education hun krachten.
In navolging van groeiend onderzoek vanuit Angelsaksische hoek dat zich momenteel voornamelijk richt op maakplaatsen in schoolbibliotheken, onderzoeken we wat een maakplaats zoals het MaM kan betekenen voor leesbevordering. In samenwerking met bibliotheken, scholen en partners van het MaM doen we aan bevraging en analyse. We ontwikkelen een charter dat expliciet maakt hoe creativiteit ingezet kan worden als hefboom voor leesbevordering en het ontwikkelen van andere cruciale 21ste-eeuwse vaardigheden. We eindigen met een aantal interactieve, creatieve workshops waarbij we opgedane inzichten vertalen naar de praktijk.
In navolging van groeiend onderzoek vanuit Angelsaksische hoek dat zich momenteel voornamelijk richt op maakplaatsen in schoolbibliotheken, onderzoeken we wat een maakplaats zoals het MaM kan betekenen voor leesbevordering.