Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe “gebruiken we de toekomst” in een complexe, snel veranderende wereld? En hoe integreren we dat toekomstbeeld in het heden om nu samen aan de slag te gaan met wat nog ver voor ons ligt?

Anticipating the Futures (AFs) exploreert ‘the Discipline of Anticipation’. Daarmee brengen we methodes gericht op toekomstgeletterdheid in kaart en steken deze tools onder andere via aangepaste Futures Literacy Labs en eigen concrete tools en handvaten in de handen van leerkrachten, professionals, onderzoekers en coaches.

Via kwalitatief onderzoek worden hulpmiddelen, spellen, methoden en activiteiten ontwikkeld om toekomstgeletterdheid te bevorderen en te ondersteunen.


Waar strategic foresight of ‘toekomstdenken’ (scenario planning, trend analysis, horizon scanning, ...) helpt beslissingen maken over een mogelijke toekomst, wordt futures literacy door UNESCO gezien als een 21st century essential skill, een mindset om de toekomst te gebruiken in plaats van te voorspellen, met oog op een meer innovatieve en adaptieve omgang met in feite de toekomsten.

Via kwalitatief onderzoek worden hulpmiddelen, spellen, methoden en activiteiten ontwikkeld om toekomstgeletterdheid te bevorderen en te ondersteunen. Er worden proeftuinen opgezet (in onderwijs, binnen de culturele en binnen de sociale sector) om ontwikkelde methodieken uit te testen en bij te sturen.